• בית
  • בואו לבדוק מי נכנס לגנים ולבתי הספר של הילדים והילדות שלנו

בואו לבדוק מי נכנס לגנים ולבתי הספר של הילדים והילדות שלנו


לוקחים אחריות על חינוך הילדים!

מיון תוכניות תרבות יהודית ישראלית, חיים ביחד ועוד 

הפורום החילוני הוא ארגון כלל ישראלי הפועל לקידום הזהות החילונית תוך מאבק בתופעות ההדתה, הכפייה הדתית, ותפיסת העליונות היהודית והמשיחיות ההולכות ומתרבות במרחב הציבורי בישראל.

הפורום, כמו הורים רבים לתלמידים ולתלמידות במערכת החינוך הממלכתית, מוטרד בין היתר מהמשאבים העצומים המוקדשים להנחלת זהות יהודית, הבאים על חשבון לימודי הדמוקרטיה, ומהפגיעה בהשכלה במדעים, באמנות ובמדעי הרוח הכלליים.

מטרת המחוון הנוכחי היא לסייע להורים המעוניינים לצמצם את עיסוק היתר בלימודי היהדות ולאפשר חשיפה להרחבת אופקים בנושאים ישראליים ואוניברסליים, ולהורים המעוניינים למנוע ניסיונות הדתה וכפייה דתית על ילדיהם במהלך פעילות של גופים חיצוניים, הנכנסים למוסדות החינוך הממלכתיים.

השקפתנו היא שחינוך ערכי, לרבות זה העוסק בזהות יהודית, צריך ורצוי שישאר בידי צוותי ההוראה הקבועים – מורים ומורות, גננים וגננות – הפועלים בבתי הספר ובגנים.

אולם לאור ההפרטה המופקרת של מערכת החינוך הממלכתית, וההנחייה הברורה של משרד החינוך לשימוש מחייב ב-2% מתקציב גפ"ן לצריכת תוכניות חיצוניות בתחומים תרבות יהודית ישראלית וחיים ביחד, אין ברירה אלא להיערך לכניסת גופים חיצוניים ולברור מהם את אלה שמתאימים להשקפת עולמנו ויכולים להעשיר את ילדינו בתכנים ונושאים ראויים. ויש כאלה!

הורים זכרו, אתם שומרי הסף של מערכת החינוך! 

אם אכפת לכם מחינוך ילדיכם – אין  לכם ברירה אלא לקום ולפעול.

אז

אם גם אתם מסכימים שדת ואמונה הן עניינו האישי של הפרט, ואין למערכת החינוך הממלכתית זכות וסמכות לחנך את ילדיכם לאורן.

אם גם אתם רוצים להשאיר בידיכם את ההחלטה ואת הפעולה אם לחשוף את ילדיכם לדת ובאיזה אופן.

אם גם אתם מבקשים לילדיכם פעילות העשרה, שמכבדת את זהותם ומאפשרת להם להיחשף לנושאים ולתכנים מעוררי סקרנות והשראה שלא נדונים מספיק, או בכלל, במסגרת תוכנית הלימודים הפורמלית.

אם שלושת העקרונות הללו מקובלים עליכם, אתם מוזמנים ומוזמנות לעשות שימוש בהצעת המיון שלפניכם.

יש לכם כעת דרך והזדמנות להשפיע! 

הורים, וגם מנהלות ומנהלים, מורות ומורים, גננות וגננים! בידיכם כלי שיכול לסייע לכם לבחור בפעילות העשרה התואמת את השקפת עולמכם ואת אורח חייכם, ובכך גם לבלום את ההדתה המתרחשת לעיתים במגע של ילדיכם עם גופים חיצוניים הפועלים מולם; הדתה שמשולבת לא פעם – בעיקר כשמדובר בגופים דתיים-אורתודוקסיים – עם הטפה לאומנית-משיחית ו/או גזענית ו/או אנטי-ליברלית ו/או מיזוגנית ו/או להט"בופובית.

המיון המוצע הינו מיון ראשוני בלבד ומתייחס לתוכניות – בעיקר בתחומים שצויינו – הנמצאות במאגר התוכניות והמענים ומופעלות על ידי ארגוני המגזר השלישי. הוא בוצע על סמך המידע באתר משרד החינוך וברשת, ומתבסס בעיקרו על אפיון כללי של הגופים המבצעים ושל גופים קשורים. אין לראות בו המלצה גורפת, אלא בסיס לצריכה מושכלת של התוכניות.

רוב הגופים שנבדקו מציעים תוכניות נוספות בתחומים שונים ומגוונים הנמצאות במאגר התוכניות. המלצתנו היא לבחון את התוכניות לאור מיון הגופים הראשוני המוצע כאן, וכן להשתמש בקטגוריות המיון שלנו לבחינת גופים נוספים שלא נמצאים ברשימה.

עוד חשוב לדעת שמאגר התוכניות כולל גם מפעילים רבים מהמגזר העסקי. במקרים רבים דפי המידע מכילים מידע חלקי בלבד, ולא תמיד ניתן להבין מי בדיוק עומד מאחורי התוכנית. 

לכן, בכל מקרה של שיתוף גוף חיצוני – בין אם זו עמותה (מגזר שלישי) ובין אם אלה אדם בודד או חברה פרטית (מגזר עסקי) – בפעילות מול ועם תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי, אנחנו ממליצים מאד לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שלנו על מנת להבטיח את איכות התוכנית, על הפעילות המוצעת במסגרתה ועל מפעיליה, ואת מידת התאמתה לערכי החינוך הממלכתי.

אל תתרשמו משם התוכנית בלבד. זה עלול לבלבל. לעניין זה מתאים הפתגם:
אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו. ואנחנו מוסיפים: גם במי שמחזיק אותו בידיו.

כי כשמדובר בחינוך ערכי, רגשי וחברתי – יש משמעות גדולה והשפעה מצטברת להשקפת העולם בה מחזיקים מי שהחינוך מופקד בידיהם ולמסרים הגלויים והסמויים העוברים דרכם לתלמידים ולתלמידות.
אין סיבה להפקיד את החינוך הערכי – ובפרט לא כשזה ניתן במסגרת העשרה, מחוץ לחינוך הפורמלי – בידי מי שהשקפת עולמו נוגדת את זו שלנו ושונה ממנה.


מקרא:

באופן טבעי גופים דתיים אורתודוקסיים, שמטרתם המוצהרת היא העמקת הזהות היהודית האמונית, התורנית, נמצאים בקטגוריה בה אנו ממליצים לפסול על הסף את כניסתם לגנים ולבתי הספר בחינוך הממלכתי. לגבי שאר הגופים – אנחנו מציעים קטגוריות מיון על פי מטרותיו המוצהרות של הארגון והתיאור הכללי של התוכניות שהוא מציע במסגרת התחומים שצויינו, כפי שהם מופיעים בגיידסטאר ובאתר משרד החינוך.

חשוב לדעת, שלצד העמותות הדתיות ישנם גופים נוספים שמטרתם המרכזית בשדה החינוך היא העמקת הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי.
כאן מתקיים מתח בין היותם של גופים אלו, ברובם, חילונים באורח חייהם, ליברלים ופלורליסטים, לבין העובדה שבתוכניות שהם מציעים, אשר מטרתן המוצהרת היא העמקת הזהות היהודית, נעשה לרוב שימוש גם בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או מקורות הלכתיים.
לטעמנו, הנכחה זו של הפן הדתי של היהדות, במסגרת פעילות העשרה בלתי פורמלית, עלולה לתרום למגמת ההדתה – שמתרחשת במוסדות החינוך הממלכתיים ונותנת אותותיה בהיבטים שונים במרחב הבית ספרי – כיוון שהיא מסייעת בקיבוע הדת כמרכיב מרכזי בזהות הישראלית, והצגתה כזהות הנורמטיבית בקרב היהודים בישראל.


להרחבה – קראו את נייר העמדה שלנו: הצעה לדיון עקרוני בשאלות מהי יהדות ומהי הדתה, וגם – מה מקומם של לימודי היהדות במוסדות החינוך הממלכתיים.


מוזמנים לעשות שימוש מושכל בהצעת המיון שלפניכם:


ירוק (269 תוכניות / 124 גופים)

כגוף – על פניו ראוי. מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא כניסת גופים חיצוניים לכיתות. 

ירוק בהיר  (114 תוכניות / 29 גופים)

כגוף – על פניו ראוי. הנושאים בתוכניות המוצעות על ידו במסגרת תרבות יהודית ישראלית מחייבים לרוב לוודא, שבמהלך הפעילות המוצעת לא נעשה שימוש בשיח אמוני ואין הנחייה – סמויה או גלויה – לביצוע פרקטיקות דתיות, או פעילות לא מוצדקת בהפרדה מגדרית. בתחומי פעילות אחרים של גופים אלה יש לפעול על פי ההמלצה שבסיווג הירוק. מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא כניסת גופים חיצוניים לכיתות. 

צהוב  (82 תוכניות / 15 גופים )

גופים לא-דתיים או מסורתיים או דתיים לא-אורתודוקסיים, לרבות גופים ליברליים, שמטרתם המוצהרת היא העמקת הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי. בתוכניות המוצעות על ידם נעשה לרוב שימוש גם בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או מקורות הלכתיים. הנכחה זו של הפן הדתי של היהדות, עלולה לתרום למגמת ההדתה, כיוון שהיא מסייעת בקיבוע הדת כמרכיב מרכזי בזהות הישראלית, והצגתה כזהות הנורמטיבית בקרב היהודים בישראל.  מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא כניסת גופים חיצוניים לכיתות.

כתום (5 תוכניות / 3 גופים)

גופים הפועלים להעמקת המורשת ו/או הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי, תוך שימוש בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או מקורות הלכתיים-אמוניים ו/או עידוד תפיסות לאומניות, ועלולים לתרום בכך למגמת ההדתה. מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא כניסת גופים חיצוניים לכיתות. 

גוף דתי אורתודוקסי. אין כל הצדקה לכניסתו של גוף כזה – מעצם מהותו ומטרתו המוצהרת – למוסד חינוך ממלכתי, או לשימוש בשירותיו בפעילות חוץ, לשם פעילות העשרה בכל תחום שהוא. 


הרשימה מתייחסת לתוכניות וגופים שהיו במאגר בתחילת חודש יולי 2024. מתוך סך התוכניות המיועדות לכלל התלמידים בחינוך הממלכתי העברי (הלא-דתי) ומוצעות על ידי ארגוני המגזר השלישי, בכלל התחומים, מויינו 964 תוכניות, רובן תוכניות בתחומים "תרבות יהודית ישראלית" ו"חיים ביחד", המועברות על ידי 324 ארגונים שונים. 


המלצות שימוש בכלי שלפניכם:

א. למידע ראשוני – לחצו על שם הארגון ותועברו למידע עליו באתר גיידסטאר.

ב. למידע רלוונטי נוסף – היכנסו למאגר התוכניות והמענים של משרד החינוך וחפשו שם את הארגון שבחרתם מהרשימה. להתמצאות במאגר וטיפים לשימוש בו היכנסו למצגת ההתמצאות שהכנו עבורכם. 

ג. אם נתקלתם בארגון שאין לגביו התייחסות ברשימה זו ואתם מתלבטים – אתם מוזמנים לפנות אלינו לקו החם להתייעצות.


ככל שנפלה טעות בהצעת המיון שלהלן, ואתם יודעים אחרת, נשמח לקבל מידע מהימן ולעדכן בהתאם.

ט.ל.ח.



כגוף – על פניו ראוי.
מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא כניסת גופים חיצוניים לכיתות. 

כגוף – על פניו ראוי. הנושאים בתוכניות המוצעות על ידו במסגרת תרבות יהודית ישראלית מחייבים לרוב לוודא, שבמסגרת הפעילות המוצעת לא נעשה שימוש בשיח אמוני ואין הנחייה – סמויה או גלויה – לביצוע פרקטיקות דתיות, או פעילות לא מוצדקת בהפרדה מגדרית. בתחומי פעילות אחרים של גופים אלה יש לפעול על פי ההמלצה שבסיווג הירוק.
מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא כניסת גופים חיצוניים לכיתות. 


גופים לא-דתיים או מסורתיים או דתיים לא-אורתודוקסיים, לרבות גופים ליברליים, שמטרתם המוצהרת היא העמקת הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי. בתוכניות המוצעות על ידם נעשה לרוב שימוש גם בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או מקורות הלכתיים-אמוניים. הנכחה זו של הפן הדתי של היהדות, עלולה לתרום למגמת ההדתה, כיוון שהיא מסייעת בקיבוע הדת כמרכיב מרכזי בזהות הישראלית, והצגתה כזהות הנורמטיבית בקרב היהודים בישראל.
מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא כניסת גופים חיצוניים לכיתות.


גופים הפועלים להעמקת המורשת ו/או הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי, תוך שימוש בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או במקורות הלכתיים-אמוניים ו/או עידוד תפיסות לאומניות, ועלולים לתרום בכך למגמת ההדתה.
מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא כניסת גופים חיצוניים לכיתות.