• בית
  • מקורות מידע: טיולים, סל תרבות ופעילות חוץ

מקורות מידע: טיולים, סל תרבות ופעילות חוץ

טיולים ופעילות חוץ: 
הזכות שלא להשתתף בפעילות חוץ, החובה לספק פעילות חינוכית חלופית וחובת קבלת אישור הורים לכל פעילות חוץ


ל: חוקים ותקנות

ל: מידע על טיולים ופעילות חוץ: מסע ישראלי ושל"ח


 " 3.8    פעילות חינוכית לתלמידים שאינם נוטלים חלק בטיול
הטיול הוא חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים הבית-ספרית, ואי-השתתפות בו אינה מקנה לתלמיד חופשה. על בית הספר לדאוג לתכנית לימודים חלופית במסגרת בית הספר לתלמידים שמסיבות שונות אינם נוטלים חלק בטיול. תלמידים אלה מחויבים להגיע יום-יום לבית הספר ולהימצא בין כתליו בפיקוח מתמיד."

3.11.1 "מנהל בית הספר ישלח להורים בתחילת שנת הלימודים חוזר המפרט את תכנית הטיולים שהוכנה בבית הספר. בחוזר זה תהיה פנייה להורים לאשר את השתתפות ילדם בפעילות ותצורף הצהרת בריאות חתומה על ידי ההורים,

3.11.2  החוזר להורים יישלח, כאמור לעיל, בתחילת כל שנת לימודים, הטפסים החתומים ירוכזו בידי מחנך הכיתה, ומנהל בית הספר יוודא כי כל אישורי הורי התלמידים נאספו.

3.11.3 נוסף על חוזר שנשלח להורים בתחילת שנת הלימודים, חובה להוציא חוזר לפני כל טיול ולדרוש חתימה של ההורים ועדכון מצבו הרפואי של הילד.
– – – – – – – – 
לתשומת לבכם:
ישנם שני טפסים נפרדים.
האחד – ריכוז פעילויות החוץ המתוכננות לשנה – טופס מרוכז שאמור להגיע לידיכם בתחילת השנה ועליו אתם מתבקשים לחתום (הודעה להורים ואישור הורים – ראו נספח 2 ונספח 3).
כבר בנקודה זו אתם יכולים להעיר ולחתום רק על הפעילויות המקובלות עליכם ולא לאשר את השתתפות ילדיכם באלה שלא:
נספח 2:הודעה להורים על השתתפות בנם/בתם בפעילות-חוץ-בית ספרית במהלך שנת הלימודים.
נספח 3אישור ההורים לפעילות הטיולים הכללית במהלך שנה"ל

השני – טופס נפרד לפני כל פעילות. הטופס הוא הודעה על קיום הטיול ופירוט לגביו.
אם אינכם מעוניינים שילדיכם יצאו לפעילות – הודיעו למחנך.ת הכתה שאינכם מאשרים:
נספח 4: הודעה להורים על טיול, רשימת הציוד הנדרש וכללי ההתנהגות בטיול
– – – – – – – – 

3.11.4  הורים המתנגדים להשתתפות ילדם בפעילות יודיעו על כך לבית הספר באמצעות טופס האישור."
וכן:
 3.3.6.ז' – "אחראי הטיול יוכל להיעזר בתחומי הדעת של ההורים המלווים ולשלבם בפעילות החינוכית בטיול לצורך העשרת התלמידים."
וגם: חשוב ביותר –
בית הספר מחוייב לתכנית לימודים חלופית לתלמידים ש"מסיבות שונות אינם נוטלים חלק בטיול"  – סעיף 3.8 [טיול – כולל סיור. כל יציאה משטח ביה"ס]


כלומר – הטיול הוא אמנם חלק מתכנית הלימודים הבית ספרית, אך ההשתתפות בו אינה חובה.  הורים רשאים שלא לאשר השתתפות ילדיהם בטיול / בפעילות חוץ,  וגם לא לשלם תמורתה. לתשומת לבכם:
אל תסכימו שפעילות חלופית תוצג לילדיכם כעונש על אי השתתפותו בפעילות (כך נוטים בתי הספר לרוב להציג זאת), והקפידו לוודא שהפעילות החלופית אכן אינה "עונשית" באופיה.


  • חוק זכויות התלמיד – אין להעניש תלמיד בשל מעשה או מחדל של הוריו

    "מוסד חינוך לא ינקוט אמצעי ענישה נגד תלמיד בשל מעשה או מחדל של הוריו."

ההורים אמורים לקבל פירוט של תכנית הפעילויות החיצוניות בתחילת שנת הלימודים, וזכותם לא לאשר השתתפות ילדם/תם בפעילות, ולא לשלם עבור פעילות זו. "הורה רשאי להחליט שילדו לא יצרוך שירות מסוים ובמקרה זה לא ישלם עבורו."

סל תרבות

חוזר מנכ"ל – סל תרבות ארצי – החינוך לאומנויות ופעילויות סל תרבות ארצי, היבטים פדגוגיים וארגוניים.

3.3  תשלומי הורים
"פעילות סל תרבות היא חלק משירותי הרשות*, הממומנים באמצעות תשלומי הורים ומאושרים על ידי ועדת החינוך של הכנסת מדי שנה. הסכום המרבי המאושר לתשלום בעד פעילות סל תרבות מפורסם בחוזר תשלומי ההורים המפורסם עם תחילתה של כל שנת לימודים.
הסכומים שנגבים מהורי התלמידים ישמשו למימון הפעילות עצמה וההיסעים ולא ישמשו לצורך העסקת עובדים, מלווים בפעילות, השתלמויות צוות וכיו"ב. יש להתאים את גביית התשלום לעלות הפעילות בפועל, ובכל מקרה אין לגבות מעבר לסכום המרבי שאושר. גביית תשלומי ההורים תתבצע על ידי הרשות המקומית או הבעלות, או על ידי מנהל המוסד החינוכי."


אין חובה לשלם תשלומי רשות. בדקו היטב את הפעילות המוצעת. אם היא בעייתית, כמו לדוגמא המופע קוביות של שוקולד, סרבו לשלם ואל תאשרו את השתתפות ילדיכם בפעילות.


ועוד. תשומת לבכם לסעיף 3.4 – 3 – מנהל/ת בית הספר. בין היתר כתוב שם כך:
"פרסום שנתי להורים של פירוט האירועים התרבותיים שיתקיימו במוסד החינוכי באותה שנה. כך יוכלו גם ההורים להיות חלק מתהליך ההכנה, התמיכה והליווי, והדבר יתרום לשיתוף פעולה בין המוסד החינוכי להורים ויחזק את הפעילות המתקיימת לאורך השנים."

ולסעיף 3.4 – 4 – מנהל/ת הגן
"בניית תוכנית תרבות לגן כחלק מתוכנית העבודה הגנית השנתית בדגשים הבאים:
א. שיתוף צוות הגן וההורים במתווה תוכנית סל תרבות, בתוך פרסום שנתי עם פירוט האירועים התרבותיים שיתקיימו בגן."


סל תרבות ארצי – כל תוכניות הסל. תוכלו למצוא כאן פרטים על הסל והתוכניות שבו.


לרוב מעורבים גופים חיצוניים בפעילות חוץ ראו ריכוז מקורות מידע בנושא מעורבות גופים חיצוניים במוסדות החינוך


מידע על טיולים ופעולות חוץ:

  • מסע ישראלי – ציטוט מתוך האתר:
    " בתוך שישה ימים מחולל מסע ישראלי סדרה של חוויות מפתח חינוכיות ותמורה משמעותית בזהות התלמידים המשתתפים בו, התלמידים חוזרים אל שגרת בית הספר וגיל ההתבגרות, אך מעתה הם עושים כן עם תובנות בהירות לגבי ישראל וישראליות, לגבי מחויבותם לחבריהם, לקהילתם ולחברה בכלל, והם חשים מחוברים יותר לארץ, לציונות ולמדינה".

    (הפורום החילוני מעיר:
    אתם – ההורים – באמת רוצים לשלוח את ילדיכם למסע שבסופו תשתנה זהותם?? שהזהות אותה טיפחתם אתם בביתכם תהפוך להיות זהות זרה להם?)

    ועוד אחד:
    "6. "אני והיהדות" – הרעיון המרכזי ביום זה הוא שהיהדות נוגעת בכולנו בדרך כלשהי והיא המכנה המשותף של כולנו גם אם כל אחד בוחר לחיות כיהודי באופן שונה. מעגל זה חותם את השבוע ומדגיש את המסר שהיהדות מקיפה תחומי חיים שונים וכי היא נוגעת לכל המעגלים שעברנו השבוע. מעגל זה מתקיים בכותל המערבי בירושלים." 


    (הפורום החילוני מעיר:
    כי למרות שלכאורה "כל אחד בוחר לחיות כיהודי באופן שונה" – אנחנו – מפעילי המסע ומנחיו – נגיד לכם ולכן מה נכון: זהות יהודית היא בראש וראשונה זהות דתית ואנחנו נדאג שפן זה של היהדות יהיה חלק מזהותכם, גם אם זה סותר את הזהות החילונית על אורח חייה, ערכיה ועקרונותיה עליה גדלתם בבית ההורים).

  • חשוב מאד לקרוא:
    "מסע ישראלי": טיפול המרה לאומני וגזעני לבני נוער / גיל גרטל. שיחה מקומית 22.8.2019*

    "השילוב הייחודי בין מרכיביו הסגוליים של המסע מעניקים לו כוח לחולל חוויות מפתח ולשנות את זהותם ואת תפיסותיהם האישיות והחברתיות של המשתתפים בו"
    בהנחיות למדריכים מובהר, "כי מטרת השיח אינה לצאת עם סימן שאלה, אלא עם קריאת כיוון תוך התייחסות לדעות שנשמעו ביחידה ולאור מטרות המסע כפי שמופיעות בתיק המדריך".
    בערב (יום שישי בשבוע) בחולצות לבנות וכיפות, מבקרים התלמידים בכותל המערבי, והמדריך מסביר לתלמידים מהו הנכון: "כשאני מסתכל על חילונים שיוצאים בשבת למסיבות, לקניות ואפילו לעבודה, אני מרגיש שהם פשוט מפספסים בגדול. אני מרגיש שהם פשוט לא מבינים מה הם מפסידים. אני ממליץ לכם, תנו צ'אנס לשבת. תגידו לאבא שיעשה קידוש, תלכו לבית הכנסת, תחושו את האווירה. השבת היא כל כך מיוחדת וכל כך חשובה לעם ישראל. חבל שלא תרגישו את מה שאני מרגיש".
    המדריך שנישק את רגבי האדמה בגוש עציון והסביר: "האדמה הזו קדושה. כאן הלכו אבותינו, והאדמה הזו ספוגה בדם הלוחמים. זוהי הארץ המובטחת שאלוקים הבטיח לאברהם אבינו. זוהי המולדת של העם היהודי וכל אחד מאתנו צריך לעשות את הכול לשמור על האדמה הזו כדי שהיא תישאר שלנו לעד."

    *מבוסס על מחקר של ד"ר דורון לימור, שצפה במסעות בשנים 2009 – 2014, ופענח כיצד מתרחש החינוך הפטריוטי במסגרת "מסע ישראלי". מסע ישראלי – תקציר דוקטורט – דורון לימור.
    מתוך פסקת הסיכום של התקציר:
    "זהו מסע לפטריוטיות שמעוורת את מנהלי בתי הספר, המורים, המדריכים, ובעיקר את התלמידים. זהו מסע שלא מפגיש אותם באמת עם נופי הארץ ומאפייניהם הפיזיים והאנושיים הייחודיים. התוכנית מנצלת את היציאה מבית הספר לקידומם של אינטרסים פוליטיים ואידיאולוגיים מובהקים."

    דוגמאות נוספות לפעילות המדיתה של מסע ישראלי ושל של"ח, שנמשכת גם כיום בדף זה.

  • של"ח – של"ח – שדה-לאום-חברה – הוא פרוייקט של מנהל חברה ונוער הפועל רק בבתי ספר שמעוניינים בכך. דיווחים לאורך השנים, כמו גם עיון בחומרי הלימוד המלווים את התוכנית, מראים שהשיח הדתי-אמוני וגם זה הלאומני, נוכחים בו במידה רבה. חשוב גם לדעת שבבתי הספר בהם פועל של"ח נדרשים ההורים לממן את הסיורים, שהם חלק אינטגרלי מהתוכנית, במסגרת תשלומי רשות. זכותכם לא לאשר את השתתפות ילדיכם בפעילות ולא לשלם עבורה.

חזרה לעמוד ריכוז מקורות מידע