• בית
  • קבלת תורה בכתה ב' – מה הורים יכולים לעשות?

קבלת תורה בכתה ב' – מה הורים יכולים לעשות?

זכויות הורים בחינוך – משה"ח –

" חלק מחופש הדת המוקנה להורים הוא מתן אפשרות לחנך את ילדיהם בהתאם לדת שהם מאמינים בה או להימנע מהקניית חינוך דתי."


טקס קבלת ספר תורה בכתה ב' – מה רע בו ?

מסבירה עפרי, אמא חילונית שהיא גם מורה לתנ"ך:

מה הבעיה בטקסים המקובלים היום?

  • התלמידים חוגגים את קבלת התורה בשעה שעליהם לחגוג (או לא לחגוג) את תחילת לימודיהם את ספר התנ"ך. יש הבדל!!!! הם ממש לא מקבלים את התורה… וזה לא הזמן להתחפש למשה רבינו, לצדיקים ולצדיקות, ללכת לבית כנסת, לקבל מחזיק מפתחות עם ספר תהילים ולהשמיע את השיר "אמן".

  •                   

מה הבעיה בהליכה לבית כנסת?

  • אין בעיה. אבל למה עכשיו??? אפשר ואולי צריך שתלמידים יבקרו בבית כנסת. האם זה באמת צריך להיות כפתיחה ללימודי תנ"ך? מדוע צריך לקשר לילדים מיידית את התנ"ך עם תורה ואמונה?
  • כאשר תלמידי כיתה ב' מציינים את תחילת לימודיהם את התנ"ך ביציאה מבית הספר לבית הכנסת של חב"ד או כל בית כנסת אחר זה קושר מיידית את הוראת המקצוע לעולם הדתי הפרקטי.
  • האם באמת יש צורך בטקס? ואם כן, האם לא יתאים יותר לפתוח את הלימוד בספר הספרים בספריה העירונית??? אולי בנסיעה להיכל הספר?

המלצה כללית:

בררו כבר בתחילת השנה כיצד הגן או בית הספר מתכנן לציין פעילויות חגים, קבלת תורה, שנת בני מצווה וטקסים אחרים – בין אם מתוכננים להתקיים כמפגש פיזי ובין אם למידה מרחוק בזום.
הציעו להיות שותפים בתכנון ובהפקה. כך תוכלו להשפיע ולוודא שלא מוחדרים תכנים אמוניים ופרקטיקות דתיות בטקסים השונים. כך למשל, טקס קבלת תורה לא חייב להתקיים בבית הכנסת, ופעילויות חגים יכולות לכלול התייחסות למוטיבים שונים הקשורים לעונות השנה או לנושא אוניברסלי המתקשר לחג.

עוד מומלץ, כבר בתחילת השנה, לשלוח מכתב למחנכ.ת הכתה, רכז.ת השכבה ומנהל.ת המוסד ובו התייחסות לעמדתכם כלפי הדרך בה ראוי לנהוג עם ילדיכם במסגרת שיעורי התורה. הנה דוגמא למכתב שכזה שנוסח ונשלח על ידי הורים לילד בכתה ב'*. tora – parents letter


טקס קבלת ספר תורה בכתה ב' – מה אפשר לעשות?

  • אפשר להציע טקס צנוע בבית הספר, או אפילו מסיבה כיתתית, ולא בבית הכנסת.
  • אפשר להציע להפוך את הטקס לטקס קבלת הספרים כולם, ולא רק התורה, תוך יצירת תחנות פעילות ייחודיות לכל תחום דעת.
  • אפשר להציע לצרף ספר נוסף, לבחירת ההורים, שיסמל אמירה ייחודית; מסר אותו רוצים ההורים להעביר לילדיהם. ההורים יביאו אתם את הספר בו בחרו, ויתנו אותו לילדיהם במהלך הטקס, במקביל לקבלת ספר התורה.
    רעיונות לספרים:
    דירה להשכיר / לאה גולדברג;
    ♦ סיפור מוזר ומלא תמהון על האי הקטן האי הגיון / אפרים סידון;
    ♦ אוזו ומוזו מכפר קאקארוזו / אפרים סידון;
    ♦ אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים / דוקטור סוס;
    ♦ מוצא המינים / צ'רלס דרווין (גרסה לילדים בהוצאת שוקן);
    ♦ קסם המציאות / ריצ'רד דוקינס;
    ♦ השאלות הכי הכי גדולות – על החיים, על העולם ועל הכל / ד"ר סטיבן לו;
    ♦ פילוסופיה – המדריך לצעירים / הוצאת כתר;
    ♦ סדרת הספרים: מיתוסים ואגדות עמים / הוצאת ש. פרידמן;
    ♦ מיתולוגיה יוונית לילדים / רקפת זוהר;
    וגם –
    ♦ האריה, המכשפה וארון הבגדים / ק.ס. לואיס;
    ♦ הארי פוטר ואבן החכמים / ג'יי קיי רולינג,
    ♦ משפחתי וחיות אחרות / ג׳ראלד דארל,
    ♦ סדרת הספרים קנגורו תום / יצחק זמיר
    ועוד…  – מוזמנים להמליץ.
  • אפשר להגיע לטקס לבושים, ילדים והוריהם, בחולצות שעליהן מודפסת אמירה או איור או תמונה שמשקפת את עמדתכם. למשל:
    כיתוב – "בראשית ברא האדם את אלוהים"`
    איור –  אבולוציה
  • אפשר לברך באופן יצירתי כפי שעשו הורים ושיתפו:  ערן סלע [ראו פוסט שכתב], שירה וייס, דנה נחום, מיה הכט גל. תודה.
  • ואפשר להציע לבוא לכתה ולספר לילדים סיפור – כפי שעשתה עפרי, אמא של נגה.

את ההסברים והשיחה עם התלמידים ליוותה עפרי בתמונות [רק חלקן מצורפות כאן].  תודה לעפרי על השיתוף…:)))

קבלת התורה בכיתה ב'

  1. על עצמי

שמי עפרי ואני אמא של נגה. אני גם מורה. מורה בתיכון. התלמידים שלי הם בכיתות י"ב. בתיכון לכל תחום דעת יש מורה אחר. יש מורה למתמטיקה, מורה לשפה, מורה למדעים ואני מורה לתנ"ך.
היום באתי לספר לכם על ספר התנ"ך. זה ספר שאני מאוד אוהבת ללמד וללמוד. גם אתם תתחילו ללמוד השנה סיפורים מספר התנ"ך.

  1. ספר התנ"ך   ×ª×•×¦××ª תמונה עבור ספר תנ"ך

ספר תנ"ך  [להעביר בין התלמידים ספרי תנ"ך.]

מה זה תנ"ך? מה אומר השם הזה? מה זו המילה הזו?
אם תשימו לב בין האות נ' לאות ך' יש גרשיים. זה אומר שאלה ראשי תיבות. מישהו יודע של מה?

תורה, נביאים וכתובים. נכון!

תנ"ך = תורה, נביאים וכתובים.

הספר הזה מכיל שלושה קבצים: תורה, נביאים וכתובים.
בכל קובץ יש ספרים שונים. למשל בתורה יש חמישה ספרים. בנביאים יש שמונה. בכתובים יש אחד עשר. סה"כ 24 ספרים.

  1. השפה התנ"כית

עכשיו תפתחו את הספרים. תוכלו מיד לראות שבתוך הספר כתוב בעברית! ממש באותיות שכולנו מכירים ויודעים לקרוא ולכתוב.
אבל…. אם תתחילו לקרוא תגלו שזו עברית אחרת, זו עברית ששונה מהשפה שבה אנחנו מדברים היום. קשה להבין את המילים…

מישהו יודע למה היא שונה?

זו עברית עתיקה! הספר הזה הוא ספר ישן ישן . הספר שאני מחזיקה ביד אולי הודפס ונכרך לא מזמן, אבל הסיפורים עצמם נכתבו מזמן מזמן. זה ספר ישן נושן. הסיפורים שבו נכתבו לפני יותר מ2000 שנה!

תדעו לכם שאת סיפורי התנ"ך תרגמו להמון שפות. אנחנו היחידים שיכולים ללמוד את הספר הזה ממש בשפה שהוא נכתב בה.

 4. הייחודיות של הספר

מה עוד מיוחד בו חוץ מהשפה?

מקצוע "תורה" הוא מיוחד וייחודי לנו, ליהודים בישראל ובעולם.

לילדים שנולדו בהודו ובסין יש ספרים אחרים שחשובים להם.   ככה גם לילדים שנולדו ביוון או במצרים. לכל עם יש את הספרים החשובים לו. לנו, לעם היהודי יש את ספר התנ"ך וכשתגדלו קצת תתחילו גם ללמוד מקצוע שנקרא היסטוריה. יש לכל עם גם היסטוריה מיוחדת משלו.

הספר הזה שייך לעם שלנו. הוא עובר מדור לדור במשפחות יהודיות. גם ההורים שלי למדו בספר הזה כשהם היו תלמידים, גם סבא וסבתא שלי וגם סבא וסבתא שלהם. זו שרשרת ארוכה ארוכה של יהודים שלמדו את הספר הזה.

הספר הזה נכתב על ידי יהודים שחיו מזמן מזמן פה בארץ שלנו. וחלק גדול מהסיפורים שבספר  מתרחשים בארץ ישראל.

  1. איזה סיפורים יש בתנ"ך? מה אתם מכירים?

אדם וחוה

תיבת נח  ×ª×•×¦××ª תמונה עבור תיבת נח

משה בתיבה  ×ª×•×¦××ª תמונה עבור משה בתיבה

מכות מצרים

קריעת ים סוף

שלמה המלך ושתי הנשים שרבו על התינוק

דוד וגולית

תמונות כרמזים: בתנ"ך אין תמונות או ציורים, אבל הסיפורים שבו כל כך מעניינים, שהרבה ציירים ופסלים רצו לצייר או לפסל אותם.

יש המון המון סיפורים יפים ושירים יפים , אבל יש גם סיפורים אכזריים. סיפורים שבהם לא מתייחסים יפה לבני אדם אחרים. יש סיפורים על עבדים, על נשים שלא התנהגו אליהן יפה, על אבות  ואמהות שהתייחסו לא יפה לילדים שלהם.

צריך לזכור שפעם היחס לבני האדם היה שונה מהיום. פעם למשל גבר יכל להתחתן עם הרבה נשים. פעם היה מותר לקנות ולמכור אנשים, להעביד אנשים. היום זה כבר לא ככה… ויש לנו מזל גדול שאנחנו חיים היום ולא בתקופה בה נכתבו הסיפורים האלה.

  1. מי כתב את הסיפורים שבספר הזה?

תלוי את מי אתם שואלים.

יש אנשים שחושבים שכל הסיפורים שכתובים בספר הזה הם קדושים. מה זה אומר? זה אומר שהם נכתבו על ידי אנשים שהאלוהים דיבר איתם. הם מאמינים שאלוהים אמר לאנשים האלה מה לכתוב והם כתבו. האנשים האלה נקראים נביאים. אחד הנביאים המפורסמים הוא משה רבנו. בתנ"ך כתוב שהוא טפס על הר סיני ושם אלוהים אמר לו את כל החוקים שהוא רוצה לתת לעם ישראל ומשה כתב את הכל בספרי התורה.

אנשים שחוקרים את הספר הזה באוניברסיטה (מדענים) ילמדו אתכם, שהוא נכתב על ידי סופרים שחיו מאוד מאוד מזמן. הם כתבו כל מיני סיפורים שהיו מפורסמים בתקופה בה הם חיו. הם כתבו את האמונות שלהם ואת המחשבות שהיו להם אז.  למשל:

[מומלץ לאפשר לילדים להציע תשובות יצירתיות משלהם לשאלות (לפני הצגת התשובה) – מחזק את ההבנה שהתשובות שבסיפורים הן פרי דמיון ואמונה]

– איך נברא העולם?  – הם חשבו שהוא נברא באמירה בששה ימים-שישה ימי הבריאה;  [אם יש זמן – אפשר לשלב כאן את תיאוריית המפץ הגדול (ראו רעיון בקישור זה)]
– איך הוא נראה? (שטוח ועל עמודים) – העולם על עמודים;
– איך נוצרו בני האדם?
– שני סיפורים: האשה נוצרה מהצלע של האדם; זכר ונקבה שנוצרו מעפר – אדם וחוה;
– הסברים שהיו להם לתופעות הטבע
. (הם חשבו שהשמש היא זו שזזה ).

לפעמים אפשר לראות גם טעויות והסברים לא נכונים ולפעמים אפילו אפשר למצוא בתנ"ך סיפורים שדומים מאוד לסיפורים של העמים האחרים שחיו כאן באותה התקופה.

  1. איך הספר הזה נראה פעם?

 איך נראו הסיפורים מזמן מזמן? הרי פעם לא היו מכונות דפוס . פעם גם לא כולם ידעו לכתוב ולקרוא. מי העתיק את הסיפורים? איך העתיקו את הסיפורים? על מה העתיקו? האם היו ניירות? פעם כתבו על עור או פפירוס. על קלף שהיו מכינים מעורות של חיות או על נייר קדום, שהיו מכינים מגומא.

את הסיפורים הראשונים זכרו בעל פה, היו מספרים במשפחה, בשבט, בכפר או בעיר עד שיום אחד התחילו לכתוב את הסיפורים על מגילות. בשלב מסוים החליטו לערוך חלק מהסיפורים (24)  ולהפוך אותם לקובץ קדוש. מה זה אומר? שאסור לשנות אותו, לא להוסיף שום סיפור ולא להחסיר שום סיפור. ואת הקובץ הזה העתיקו ולימדו ושמרו במקומות מיוחדים כדי שלא יפגע.

כשבני האדם גילו את הדפוס, הם התחילו להדפיס את הספר הזה בכמויות גדולות. היום בישראל וגם בעולם יש המון בתים שיש בהם את הספר הזה.

המצאת הדפוס

  1. המגילות הגנוזות/מגילות קומראן/ים המלח

 עכשיו אספר לכם סיפור ממש מעניין. לפני שבעים שנים בערך, שתלמידים כבר למדו בכיתות מתוך ספר התנ"ך הזה קרה משהו מאוד חשוב.

רועה צאן בדואי הלך לטייל במדבר יהודה באזור של ים המלח.

תמונה – ים המלח File:ים המלח.JPG

תמונה – מערות קומראן  File:Qumran Caves 02.jpg

אחת העיזים שלו ברחה לו לתוך מערה וכדי שהיא תצא החוצה הוא זרק אבן לתוך המערה. האבן פגעה במשהו ועשתה רעש מוזר. הוא נכנס לראות במה האבן פגעה וגילה כד חרס ובתוכו שלוש מגילות. אחרי התגלית הזו התחילו לחקור ולחפש באזור עוד מגילות ועוד מערות. מצאו שם 11 מערות ובהם ממש ספריות עתיקות!

מצאו שם המון ספרים קדומים שכתובים בעברית!!!! 23 מתוך ספרי התנ"ך נמצאו שם ועוד ספרים רבים שלא נמצאים בספר התנ"ך שלנו. המגילות האלה נכתבו לפני יותר מאלפיים שנה. האנשים שכתבו אותן החביאו אותן שם , כי הם חששו שאויבים ישמידו את הספרים ושהסיפורים ישכחו מהעם.

אתם יודעים איך קוראים למדענים שחוקרים עתיקות? ארכיאולוגים – תמונה של אינדיאנה ג'ונס

ארכיאולוגיה זה תחום דעת מרתק. לחקור את העבר, לחפש שרידים של בתים, פסלים, מטבעות, תכשיטים ואם יש מזל אפשר אפילו למצוא מגילות!!!

  1. היכל הספר 

חלק מהמגילות מוצגות בהיכל הספר שבמוזיאון ישראל בירושלים.   File:PikiWiki Israel 44572 Art of Israel.JPG

תראו את המבנה המיוחד הזה. למה הוא דומה? ראו מבפנים? נכון! הוא עצמו נראה כמו מגילה גדולה!

על המגילות הגנוזות אפשר לקרוא באתר רשות העתיקות. וגם לצפות בסרטון ביוטיוב


מכתב הורים

שלום רב

השנה בננו הגיע לכתה ב' ומתווסף למקצועות הלימוד שלו גם מקצוע סיפורי התורה.
כמשפחה חילונית רצינו לשתף את צוות הלימוד אודות התפיסה החינוכית בה משפחתנו נוקטת סביב נושא המורשת היהודית, הדת והאמונה בפרט.

משפחתנו הרחבה מגוונת ומכילה חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים, כאשר התא המשפחתי בו אנו מגדלים את ילדינו הינו חילוני אתאיסטי. אנו אוהבים ומכבדים את המסורת ומקיימים טקסים בעלי אופי לאומי, אך איננו מקיימים טקסים דתיים, מתפללים או מחנכים לאמונה. אנו נמנעים מטקסים המפארים את הדת ודואגים להציג נושאים אלו תוך עידוד ספקנות, ביקורתיות ושאילת שאלות נוקבות תוך תפיסה שהאדם הוא הגורם החשוב ולא אל, גזע מסוים של בני אדם או אדמה.

בהתאם למסמך זכויות ההורים לחינוך בו מצויין כי "חלק מחופש הדת המוקנה להורים הוא מתן אפשרות לחנך את ילדיהם בהתאם לדת שהם מאמינים בה או להימנע מהקניית חינוך דתי.", אני מבקשים להתחשב באורחות חיינו וערכינו ולהימנע מהקניה לילדינו חינוך, תפיסות או גישות דתיות מכל אופן וסוג.

לדוגמא: במהלך הדיונים בכתה, אין להציג את סיפור בראשית כסיפור שהתרחש, אין להציג את קיומו של האל יהוה כדמות אמיתית, נבקש להימנע מלתאר הבטחות שונות הניתנות בסיפורי התורה כבעלות ערך שאינו סיפורי וכדומה.

כמו כן אין לשים על ילדנו כיפה (גם לא בעת ביקור בבית כנסת), טלית, תפילין או כל תשמיש קדושה אחר, אין לבקש או להציע לו לברך ברכות או לאפשר לו להשתתף בתפילה בקבוצה (גם לא בשירים), אין להפריד אותו מהמגדר השני בכיתתו במהלך פעילות, אין לבקש ממנו לאכול או לא לאכול מאכלים או שילוב מאכלים מטעמים הלכתיים או לשנות את לבושו בשל טעמים אלו וכיוצא בזה.

אנו מכירים את בית הספר ואת צוות המורים, יודעים כי מדובר בבית ספר חילוני בשכונה חילונית וסומכים עליכם שתכבדו את בקשתנו בנושא זה !


יש לכם רעיון? ספרו לנו ונשתף –  hello@hiloni.org.il או hiloniorg1@gmail.com

קראו גם: טקסי שישי בגן – חלופות לקבלת שבת


 לכל המדריכים שלנו – ארגז הכלים של הפורום החילוני