• בית
  • על אבולוציה, מפץ גדול, חיים, בריאה ובכלל

על אבולוציה, מפץ גדול, חיים, בריאה ובכלל

הצעות פעילים לחומרים בנושא המפץ הגדול, אבולוציה, בריאה וחיים לגיל הרך ובכלל


מיטל שאלה:

שלום רב ותודה על עבודה חשובה ומבורכת,
הבת בגן חובה החלה ללמוד על בריאת העולם. מעבר לתהיות לגבי מה בדיוק לומדים שם ואיך מתווכים את התכנים, היינו רוצים להציג בבית את סיפור בריאת העולם מהזווית המדעית. האם ידוע לכם על מאגר מוצלח של סרטונים / כתבות / תמונות לגיל הרך בעברית שעוסקים במפץ הגדול, באבולוציה וכד'?
תודה, מיטל

_____________________________________________________________

ראשית, חשוב לדעת:
האבולוציה והקשר בינה לבין האדם ומוצאו כמעט ואינה נלמדת במסגרת תוכניות הלימודים של משרד החינוך. ישנו איזכור בסיסי בלבד בהקשר של מגוון המינים הקיימים בעולמנו בחט"ב והרחבה קלה למי שבחר ללמוד ביולוגיה בתיכון במסגרת חמש יחידות לבגרות. עיסוק ראוי במושג ובהקשרו לאדם נמצא רק במסגרת נושאי בחירה בתוכנית מבוא למדעים (למי שלומד ביולוגיה), ולכן מדובר בקומץ תלמידים ותלמידות הנחשפים אליו.

באתר משרד החינוך ניתן למצוא כמה מערכים במסגרת העשרה העוסקים בדרווין ובתורת האבולוציה. אפשר להסב את תשומת לב המורים לכך.


המלצות:

____________________________________________________________

פעילי הפורום החילוני עונים גם הם לשאלה:ֹֹֹֹֹ

ענבל: אני ממליצה בחום לחפש את הסדרה המצויירת החיים, הגירסה המדעית של סידרת האנימציה היֹֹה היה שחלקנו גדלנו עליה. הסדרה צרפתית במקור אבל יש גירסה עם דיבוב לעברית.

גיל: את הבן  הכי קטן שלי (בן 7), אני מלמד באמצעות המון סרטונים באנגלית כאשר אני מתרגם לו אותם סימולטנית. סרטונים טובים מאוד על אבולוציה ועל מאובנים ניתן למצוא בסרטים של הבי.בי.סי בעיקר בכיכובו של דייויד אטינבורו. בינתיים מצאתי לינק (אינני יודע אם הם מתאימים לגיל הרך ומה איכותו) של מכון ויצמן לגבי המפץ הגדול. בתחתית הלינק ישנם קישורים לסרטונים עם תרגום לעברית.

צבי: לא בטוח שבגיל הרך צריך, או אפשר, לדבר על המפץ הגדול. הנה קישור לסרטונים שונים על האבולוציה (וגם על היווצרות היקום) באנגלית. חלקם כמעט ללא דיבור, וקל להציגם לילדים.

ניר: שאלה טובה שגם אני עדיין עובד עליה בבית. אני פתרתי את הנושא באמצעות צפייה משותפת בסרטי יוטיוב, וכמה ספרים על מדענים (בעיקר דרווין וגלילאו גליליי). הבעיה היא שאלו מושגים שקשה לתפוס אותם והם מצטיירים פחות יפה מסיפורי התנ"ך. אין לי מאגר יחיד של חומר שמסביר בצורה קוהרנטית את הנושא לגיל הרך, והייתי שמח אם היה.
חשוב גם להגיד שכל מיני רבנים והזויים אחרים מאוד אוהבים את המפץ הגדול, והם מפיקים סרטונים מושקעים של פסאודו-מדע שזוכה להמון צפיות, אז כדאי להזהר.
הבת שלי (בת 5) אוהבת את ה"חפרנים" של החינוכית, והיא למדה משם המון, אבל זה פחות מתאים לגיל הרך.

עירית
: באתר של מכון דוידסון יש הרבה סרטונים. ההסברים לא בהכרח ברמה של ילדים בגן אבל הסרטונים מוצלחים מאד בדרך כלל ויכולים לתת להורים מספיק מידע כדי לתת הסברים בעצמם.
לגבי אבולוציה – יש ספר מאד מוצלח בסדרת ממציאים ומגלים – צ'רלס דרווין . יש בסדרה גם ספר על איינשטיין, אדיסון, מארי קירי ועוד -לא חייבים לקרוא את כל הספר – אפשר לדפדף ולתת מידע חלקי לילדי הגן

עמוס: עברתי על סירטונים רבים באנגלית ולא מצאתי משהו שמתאים לגיל הגן. האמת היא שהסיפור התנ״כי הרבה יותר פשוט לגיל הגן מאשר הסיפור המדעי – מיתר המתנדד בחלל ויוצר מפץ ומתחיל את הזמן….
שווה לחשוב אם אנחנו רוצים לפתח מצגת כזו.  נראה לי מאד מעניין.

___________________________________________________________________

ועוד:
אם מספרים את סיפור בריאת העולם על פי היהדות – אפשר לבחור סיפור נוסף או שניים על בריאת העולם על פי תרבויות אחרות. בשלב ראשון ניתן להיעזר בוויקיפדיה, ערך: בריאת העולם. כך – גם מאפשרים לילדים לחוות סיפורים שונים, וגם מדגישים בפניהם שסיפור בריאת העולם היהודי איננו עובדה אלא עוד סיפור עממי.

תודה לכולם :)))

_____________________________________________________________________

ובינתיים – הנה רעיון שקיבלנו מריקי – אם לילד גן:
ריקי: הצעת פעילות לגן על המפץ הגדול

פעילות פתיחה:
יושבים במעגל ועוברים ילד ילד. כל ילד אומר את שמו ומה הוא הכי אוהב בעולם.
הצגת הנושא:
מי יכול לספר איך נוצר העולם?
סיפרו לכם סיפור על אלוהים שברא את העולם, את השמיים ואת הארץ, את האור ואת החושך את הים ואת היבשה.
אני רוצה לספר לכם סיפור נוסף שמסביר איך העולם שלנו נוצר.
לוקחת בלון שמלא בנצנצים, ומתחילה לנפח אותו לאט לאט. מסבירה שהיקום שלנו היה כמו הבלון. קטן קטן, ולאט לאט גדל, וגדל, וגדל, וגדל עד שיום אחד- הת-פו-צץ!
מנפחת את הבלון עד הסוף. קושרת. מזמינה את הילד [אחד הילדים] שיפוצץ את הבלון עם קיסם. [מזהירה את הילדים שיהיה רעש של פיצוץ ושיסתמו אוזניים]
ברגע שהבלון מתפוצץ, כל הנצנצים מתפזרים על הרצפה. על הרצפה יש בריסטול שחור וכשהנצנצים מתפזרים עליו זה נראה כמו השמיים בלילה.
אומרת לילדים שידמיינו שהנצנצים האלה זה הם. הילד שפוצץ את הבלון מצייר לכל ילד נקודה מנצנצת על המצח או על האף וגם על עצמו ואני שולחת אותם לרוץ בזהירות בחלל הגן, מבלי להתנגש אחד בשני.
מזמינה את כולם לשבת חזרה ושואלת:
הצלחתם לרוץ בלי להתנגש באף אחד?
סביר להניח שיגידו "לא".
מבקשת שני מתנדבים והילד נותן לכל מתנדב חתיכת פלסטלינה. שני המתנדבים המנצנצים ידגימו איך חתיכות הפלסטלינה שלהם מתחברות כשהם נותנים "כיף".

סיכום:
מסבירה להם שככה, בערך, מסביר המדע איך נוצר העולם שלנו. כמו שהם, ילדים חמודים שמתרוצצים יחד, מרכיבים את גן "X", ככה הנצנצים שהתפזרו מהבלון נצמדו אחד לשני במשך המון המון זמן ולאט לאט נוצרו החומרים שבנו את כדור הארץ שלנו.

מודה לכולם שהקשיבו ומחלקת להם מיני גלובוס למזכרת.


רעיונות נוספים יתקבלו בברכה…:))) – hello@hiloni.org.il


קראו עוד: מדע בגן הילדים? – כן… אם רק רוצים

ועוד: – קבלת תורה בכתה ב' מה הורים יכולים לעשות?


 לכל המדריכים שלנו – ארגז הכלים של הפורום החילוני