אנחנו כאן לכל פניה דחופה. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
מדריך למורה: ערכה חילונית להעשרת תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית
אם אתם מורים המלמדים בבית הספר היסודי את המקצוע תרבות יהודית-ישראלית, אם אתם מורים המודאגים מן הצביון הדתי של מערכת החינוך, יש לכם מה לעשות ממש עכשיו. הכנו עבורכם ערכה מקיפה להעשרת תכנית הלימודים במקצוע תרבות יהודית-ישראלית. הערכה נערכה בקובץ PDF שאפשר להוריד כאן למטה.
הורים מוזמנים גם הם להוריד את הערכה כדי להעבירה למורים ולצוות החינוכי של ילדיהם!
מה מוסיף המדריך לתוכנית של משרד החינוך?
- האוניברסליות של הערכים – התכנית של המשרד מציגה את ביטויים של הערכים האוניברסליים בעם היהודי בלבד, בעוד הערכה המשלימה מציגה את ביטויים בתרבויות עולם שונות. כלומר- בעוד המשרד מציג תמונה חלקית, בה הערך קיים ביהדות בלבד או בעיקר ביהדות, הרי שהערכה שלנו משלימה ומציגה את הערך גם כערך אוניברסלי, החוזר בתרבויות רבות בעולמנו בהווה ובעבר.
- הוספת הגות חילונית – הערכה מוסיפה טקסטים החושפים לתפישת עולם ואורח חיים חילוניים, בהם אין אמונה בקיומו של אל או בקיום מצוות. הערכה בעצם מביאה ייצוג של החילוניות,ייצוג הנעדר מהתכנית.
- הרחבת מגוון סוגי הטקסטים – בתכנית של המשרד, הלימוד הוא דרך מגוון מצומצם של טקסטים. בערכת ההשלמה יש מגוון מקורות. המגוון בא לידי ביטוי בשני אופנים:
א. מקור הטקסט: מגיע מכל מיני תרבויות, הן במרחב הזמן והן במרחב הגיאוגרפי.
ב. סוג הטקסט: סוגי הטקסטים בתכנית מגוונים וכוללים, בין השאר, ציטוטים, פתגמים, סיפורים, סרטים, סרטונים, שירים, משלים, מאמרי אקטואליה. - עומק הדיון בסוגיות השונות סביב הערכים – בתכנית של משרד החינוך הדיון בנושא הערכים נשאר שטחי ואינו מתעמק בפרטים ובניואנסים. בערכת ההשלמה בחרנו לדון גם בשאלות מורכבות שמתעוררות בעקבות הדיון בערכים הנבחרים.
- הכוונה לגבי אופן לימוד הטקסט – בתכנית של משרד החינוך אין התייחסות לאופן לימוד הטקסט, ומשאירים את זה לכותבי ספרי הלימוד. בערכת ההשלמה יש הצעות פרקטיות לשאלות מכוונות, שכוללות גם שאלות מסדר חשיבה גבוה, כגון למשל- הגדרת תופעה (מיהו חבר אמיתי?), חשיבה ביקורתית (האם יש מצבים בהם הנתינה עלולה להזיק למקבל? מה הבעייתיות במשפט התלמודי "עניי עירך קודמים"?), שאלות ערכיות (איזו נתינה מכובדת יותר – לחבר או לזר?), יישום (דוגמאות מחייכם למצבים בהם היחיד עלול לגרום לפגיעה ברבים).