• בית
  • מתווה למוסד חינוכי חילוני-ישראלי-הומניסטי

מתווה למוסד חינוכי חילוני-ישראלי-הומניסטי


עמותת חינוך חילוני בישראל, שקמה כדי לקדם הקמת מוסדות חינוך עבור הציבור החילוני, גיבשה מתווה לבית חינוך חילוני-ישראלי-הומניסטי. מתווה שישמש בסיס להקמת מוסדות החינוך החילוניים בכל מקום בו תקום דרישה לחינוך כזה.
קהל היעד הוא ציבור ההורים המבקשים עבור ילדיהם חינוך ממלכתי חילוני, שיפעל על-פי העקרונות והערכים המפורטים במתווה. חינוך שמכוון להשקפת עולם דמוקרטית-ליברלית-הומניסטית, ומבטיח אקלים מוסדי שמשקף את אורח החיים החילוני ומכבדו.

הפורום החילוני שותף לחזון ומבקש גם הוא לקדם אותו בכל דרך.

מה מציעה עמותת החינוך?

ייחודיות בית החינוך: מסגרת לזהות חילונית מובחנת.
בית החינוך שמבקשת העמותה להקים מציע מסגרת חינוכית ייחודית, המהווה מענה משלים ורציף לאורח החיים ולהשקפת העולם הדמוקרטית-ליברלית-הומניסטית של משפחות חילוניות המבקשות מסגרת מתאימה לילדיהן.

א. ביסוס זהות מובחנת.
הכרה וביטוי: הייחודיות אותה מציעה העמותה טמונה בהכרה ובביטוי מובהק של הזהות החילונית-ישראלית-הומניסטית. ביצירת מרחב המאפשר לזהות זו להתפתח, להעמיק ולזכות בייצוג הולם, בניגוד למערכת החינוך הממלכתית ההטרוגנית, בה נדחקת זהות זו לשוליים או אף נעלמת כליל.
פדגוגיה בראיה חילונית: העמותה מציעה פרשנות חילונית-ישראלית-הומניסטית לתכנים וּמיומנויות הנלמדים במוסד החינוכי, תוך שימוש בכלים פדגוגיים מתקדמים ומגוונים. בעוד שחלק ניכר מהגישה הפדגוגית המוצעת תואם עקרונות חינוך פרוגרסיבי כלליים, המעטפת הייחודית שיוצרת העמותה מבטיחה מרחב חילוני-הומניסטי מובהק ליישום מיטבי של עקרונות אלו.

ב. עיקרון הריבונות והאוטונומיה האישית.
הנחת יסוד: העמותה דוגלת בהנחה כי בני אדם נולדים חופשיים, אוטונומיים וריבוניים לעצמם. תפקיד העמותה ואנשי החינוך שיפעלו בשמה הוא לטפח זאת.
סביבה תומכת: העמותה מחויבת ליצירת סביבה המאפשרת לילדים לתרגל ולממש את עצמאותם וריבונותם – על הבחירה, החירות והאחריות שבה – תוך טיפוח ופיתוח כישוריהם וכישרונותיהם האישיים, ועידוד הסקרנות, היצירתיות והדמיון הטבעיים. גישה זו עומדת בניגוד מובהק לסביבות המנחילות תרבות של ציות, אמונה עיוורת  ותלות ביישות חיצונית ובגורמים חיצוניים אחרים.

ג. מחויבות למרחב חילוני מלא.
חופש דת ומדת : דת ואמונה הן עניינו האישי של הפרט. העמותה מציעה מערכת חינוך המכבדת זאת, בה יובטח החופש מדת ויתקיים מרחב שאינו מכיל עיסוק דתי-פולחני.
למידה "על" ולא "את": ההתייחסות למוטיבים דתיים תעשה אך ורק במסגרת של לימוד על התופעה, התרבות או המסורת, ולא תרגול שלהן. זאת תוך יישום עקרונות היסוד של החינוך החילוני, ובראשם חשיבה ביקורתית, פתיחות מחשבתית והטלת ספק.
שקיפות ובחירה: בית החינוך החילוני-ישראלי-הומניסטי מיועד למשפחות שבחרו באופן מודע בחינוך חילוני ומזדהות באופן מלא עם עקרונותיו. מחויבות הדדית זו מבהירה מראש כי אין אפשרות לדרוש שילוב היבטים דתיים או מסורתיים מבוססי דת בטקסי השבת ובפעילויות החגים שיתקיימו במסגרת בית החינוך.


הורים, נשות ואנשי חינוך, ראשי רשויות, ראשי מחלקות חינוך, חברי מועצות וכל מי שמעוניין לקדם את חזון החינוך החילוני – מוזמנים לקרוא בעיון את המתווה למוסד חינוכי חילוני-ישראלי-הומניסטי ולהצטרף לעשייה, בדרך להגשמת החלום.


המתווה גובש על ידי עמותת חינוך חילוני בישראל, הפועלת להקמת מרחבי חינוך ראויים לציבור החילוני במסגרת מערכת החינוך הממלכתית.