• בית
  • טקסי שישי בגן – חלופות לקבלת שבת

טקסי שישי בגן – חלופות לקבלת שבת

טקסים אלטרנטיביים – ימי שישי בגן הילדים

בגני הילדים נהוג לקיים טקס קבלת שבת, שבו ממנים "אמא שבת" ו"אבא שבת" שמנהלים את הטקס, הכולל בדר"כ גם הדלקת נרות וחלה, ובקיצור – טקס קבלת שבת בעל מאפיינים דתיים. החזרה השגרתית, שישי אחרי שישי, על הטקס הזה מהווה הדתה ויוצרת אצל ילדינו תמונת עולם לפיה זו הנורמה המקובלת. כך מוחרגים אורחות חייהם של הילדים והילדות החילוניים כבר מגיל גן תוך שמופעלת עליהם אינדוקטרינציה לחיזוק הזהות היהודית-אמונית.

בהנחה שיש מקום לציין ביום שישי את סיום השבוע ואת יום החופש שבעקבותיו, להלן הצעות בראשי פרקים לטקסים אלטרנטיביים. הרעיונות נאספו מפה ומשם – על ידי פעילי הפורום וגולשים. תודה לכולם…:)))

ההמלצה שלנו היא לבחור בתחילת השנה, בשיתוף עם צוות הגן, 4-5 טקסים. לבקש מכל הורה לבחור עבור ילדו / ילדתו את סוג הטקס המתאים לו. צוות הגן ישבץ את הילדים בזוגות על פי סוג הטקס שנבחר על ידי ההורים.
כך יהיה מקום גם לטקס הקלאסי, אם ייבחר, והוא יהיה אחד מ-4-5 סוגי טקסים אחרים שמקיימים בגן – פלורליזם במיטבו.

המלצה

  • במקום "אמא שבת – אבא שבת" – "ילדי השבוע" או "תורני סוף שבוע" או "מקבלי השבת" – מאפשר לכל סוגי המשפחות להשתתף ולהרגיש בנוח.
  • גם אם רוצים לשמור על הכינויים "אמא" ו-"אבא" – ניתן ליצור צימודים של שתי בנות, שני בנים, בן ובת לסירוגין או באקראי. כך נוצרים גיוונים: אבא-אבא שבת, אבא-אמא שבת, אמא-אמא שבת

רעיונות בראשי פרקים

  • "ילדי השבוע" יכולים לספר על דבר אחד שהם אוהבים לעשות בשבת ביחד עם המשפחה / להביא תמונה משבת משפחתית / לקיים טקס סוף שבוע על פי הנהוג במשפחתם [משפחות חילוניות רבות נוהגות לקיים משהו מיוחד וקבוע במהלך סוף השבוע שיש לו משמעות משפחתית – ארוחה מיוחדת; משחק מיוחד בו משתתפים כולם ועוד]
  • השבת כיום המנוחה השבועי: יום חופשי שבו באים לידי ביטוי פנאי,בחירה, טיולים בארץ, משפחה וכו'.:
    – מחברת טיולים נודדת – בכל שבוע ילד אחר, "ילד השבוע", מראה תמונות מטיול או פעילות סוף השבוע – מספר על מקום שביקרו בו או על פעילות שהשתתף בה.
    – אפשר, בשיתוף עם הגננת, לצייד את "ילד/ת השבוע" במזוודה הביתה, בה יימצאו שירון ארצישראלי ומפה, משחק מגנטי וזכוכית מגדלת שיהיה לו/ה לטיול או לבילוי בבית בשבת. וכל ילד וילדה שחוזרים ביום ראשון עם המזוודה יאספו סיפורים ודברים שאספו בסוף השבוע בו בילו עם המשפחה ויספרו לחבריהם בגן על השבת שלהן/ם.
    – הגננת תצייד את ילדי השבוע בתיבה ובה בובת כפפה של אריה, שילווה את הילד בשבת. אפשר לצלם, אפשר לכתוב [מנקודת מבטו של הילד, של האריה, של ההורים] ובטקס סיום השבוע מקריאים ומקרינים את הסיפור.
    – הגננת מציידת את ילדי השבוע בקופסת נעליים גדולה ומקושטת בדבקיות (ללא שום סמל דתי) לתוכן יכניסו הילדים שלושה דברים שהם אוהבים ויביאו לגן בשישי.
  • הכנת / הבאת מאכלים משפחתיים של סוף השבוע – יש לא מעט משפחות שבהן יש מסורת של תבשיל מסויים בסופ"ש שישמחו לשתף בו.
  • סיפורי סבתא/דוד/דודה – בכל שבוע ילד או שני ילדים מקבלים מטלה לשוחח (אפשר גם בטלפון) עם קרוב משפחה מבוגר מספיק שיספר סיפור מיוחד (למשל על קום המדינה או עלייה לארץ או משהו כזה, או סיפור מהילדות שלו) והילד מספר מי זה, מה הקשר שלו ומה הוא סיפר לו.
  • מדינות בעולם – כל שבוע מדברים על מדינה אחרת – מנהגים, מאכלים, וכו' . זה ממש יכול להיות "מדינת השבוע" ואפשר לעשות טקס שלם מהעניין.
  • "שאלת השבוע" – "ילד השבוע" יהיה אחראי בין היתר על הכנת שאלת השבוע – חידה או משהו דומה שקשור לאירועי השבוע (חג, מזג אויר, משהו שקרה בגן באותו השבוע, וכו') – מצריך שיתוף פעולה של ההורים. הילד מציג את השאלה ומבקש תשובות מהילדים
  • טקס שבו כל ילד יצייר/יפסל ואם ירצה, יציג ויספר על משהו טוב שקרה לו במהלך השבוע.
  • ילדים יכולים לצייר זה לזה ברכת "שבת שלום" או "סוף שבוע נעים" ו"ילדי השבוע" יחלקו לכל ילד בסוף יום שישי  לפני היציאה הביתה ברכה ופרי / ממתק / עוגה .
  • וגם – שיר/ברכה לסוף השבוע שאפשר לדקלם יחד או להמציא מנגינה ולשיר:
    איזה כיף, מחר שבת
    זה היום הכי נחמד.
    נשארים עם ההורים,
    מבלים עם חברים,
    מטיילים, הולכים לים,
    יום שבת הוא של כולם.
    איזה כיף, מחר שבת
    זה היום הכי נחמד.

ההנחיות לגננות במסמכי משרד החינוך מדגישות את חשיבות הקשר להורים ולקהילה והתאמה לערכי הקהילה ולצרכיה:

  • קבלת שבת בגן – "בגנים ממלכתיים מאופיינת אוכלוסיית הילדים בגיוון של סגנונות משפחתיים. חלקן שומרות על מסורת ומנהגי השבת, אחרות מדגישות את חילוניותן ואינן מזדהות עם טקס שעיקרו אפיונים דתיים. חשוב שטקס קבלת השבת ייתן ביטוי להקשר התרבותי חברתי של אוכלוסיית הילדים בגן, – המשפחות והקהילה שאליה הם משתייכים. " – בהמשך ישנן המלצות לגיוונים בטקס כך שיתאים לכולם. (רעיונות שנלקחו מהדף שלנו, ואנו שמחים על כך. עם זאת ישנה סתירה בין הפתיח הפלורליסטי שהוסיפו לבין ההמשך המתאר טקס מסורתי אמוני. אין סיבה שטקס כזה יתקיים בכל שישי, כפי שהסברנו בראשית הדף).

  • קשרי משפחה – גן ילדים  – "בבניית מטרות חינוכיות בגן חשוב ביותר להתייחס בין השאר לעולם התרבות של המשפחה ולסביבה החינוכית הרחבה של הילד. כדי שהתערבות תצליח יש להימנע מייבוא של מטרות חינוכיות (מתרבות אחרת) שאינן תואמות את הציפיות והצרכים של ההורים והילדים. "

  • עשייה חינוכית בגן הילדים – קווים מנחים לצוות החינוכי – המדריך מדגיש לכל אורכו את חשיבות שיתוף הפעולה עם ההורים, כשהכלל המנחה הוא: "מנהלת הגן בשיתוף הצוות החינוכי יתוו את דרכו הייחודית ויבנו את הפעילויות בהתאמה לאוכלוסיית הגן ולקהילה שאליה הוא משתייך" [ע' 5].

    עוד מידע ועוד רעיונות:

  • על אבולוציה, מפץ גדול, חיים ובכלל – רעיונות להנגשת הנושא לילדים

  • קבלת תורה בכתה ב' – מה הורים יכולים לעשות?

  • קראו עוד בדף ריכוז מקורות מידע

אנו מזמינים את מי שהתנסה בטקס סוף שבוע אלטרנטיבי לשתף אותנו בחוויה – hello@hiloni.org.il


 לכל המדריכים שלנו – ארגז הכלים של הפורום החילוני