• בית
  • רוצים לבדוק מי נכנס לגנים ולבתי הספר של הילדים והילדות שלכם? יש רמזור!

רוצים לבדוק מי נכנס לגנים ולבתי הספר של הילדים והילדות שלכם? יש רמזור!


לוקחים אחריות על חינוך הילדים!

סיווג תוכניות זהות יהודית ומורשת (בכלל זה תרבות יהודית ישראלית), חיים ביחד, זכויות אדם ועוד על פי גופים מפעילים בסקאלת צבעי הרמזור:
ירוק – ירוק בהיר – צהוב – כתום – חום – אדום

רשימת העמותות נמצאת בהמשך הדף.
לשימוש מושכל וראוי במיון שערכנו מומלץ לקרוא את הפתיח (על אף אורכו…:))

(לבדיקה מהירה על פי שם עמותה: הקישו ctrl+f במחשב או "חיפוש בדף" במובייל)

הפורום החילוני הוא ארגון כלל ישראלי הפועל לקידום הזהות החילונית תוך מאבק בתופעות ההדתה, הכפייה הדתית, ותפיסת העליונות היהודית והמשיחיות ההולכות ומתרבות במרחב הציבורי בישראל.
הפורום, כמו הורים רבים לתלמידים ולתלמידות במערכת החינוך הממלכתית, מוטרד בין היתר מהמשאבים העצומים המוקדשים להנחלת זהות יהודית, הבאים על חשבון לימודי הדמוקרטיה וההומניזם האוניברסלי, ומהפגיעה בהשכלה במדעים, באמנות ובמדעי הרוח הכלליים.

המחוון הנוכחי נועד לסייע להורים המעוניינים לצמצם את עיסוק היתר בלימודי היהדות ולאפשר חשיפה להרחבת אופקים בנושאים ישראליים ואוניברסליים, וכן להורים המעוניינים למנוע ניסיונות הדתה וכפייה דתית על ילדיהם במהלך פעילות של גופים חיצוניים. פעילות של ארגונים ועמותות, וגם חברות ואנשים פרטיים מהמגזר העסקי, הנכנסים לתוך מוסדות החינוך הממלכתיים או מציעים פעילות חוץ בדמות סמינרים, מפגשים, סיורים, טיולים ומסעות, וכן במסגרת תוכניות למידה חוץ חברתית-קהילתית שמציע משרד החינוך לשימוש מתקציב גפ"ן . רבים מגופים אלה אינם תואמים בהשקפת עולמם ובאורח חייהם לערכי החינוך הממלכתי.

השקפתנו היא שחינוך ערכי, לרבות זה העוסק בזהות יהודית, צריך ורצוי שישאר בידי צוותי ההוראה הקבועים – מורים ומורות, גננים וגננות – הפועלים בבתי הספר ובגנים.
אולם לאור ההפרטה המופקרת של מערכת החינוך הממלכתית, וההנחייה הברורה של משרד החינוך לשימוש מחייב ב-4% מתקציב גפ"ן לצריכת תוכניות חיצוניות בתחומים העוסקים בזהות יהודית ומורשת, ביניהם תרבות יהודית ישראלית וכן 1% בתחום חיים ביחד בחברה הישראלית, אין ברירה אלא להיערך למעורבות גופים חיצוניים בחינוך ולברור מהם את אלה שמתאימים להשקפת עולמנו ויכולים להעשיר את ילדינו בתכנים ונושאים ראויים. ויש כאלה!

הורים זכרו, אתם שומרי הסף של מערכת החינוך! 

אם אכפת לכם מחינוך ילדיכם – אין  לכם ברירה אלא לקום ולפעול.
אז

אם גם אתם מסכימים שדת ואמונה הן עניינו האישי של הפרט, ואין למערכת החינוך הממלכתית זכות וסמכות לחנך את ילדיכם לאורן.

אם גם אתם רוצים להשאיר בידיכם את ההחלטה ואת הפעולה אם לחשוף את ילדיכם לדת ובאיזה אופן.

אם גם אתם מוטרדים מתפיסות העליונות היהודית והמשיחיות ההולכות ומתרבות במרחב הציבורי בישראל, וחודרות למערכת החינוך.

אם גם אתם נחרדים מהתפשטות השיח הגזעני והאנטי-ליברלי הפוגע ביסודות הדמוקרטיה הישראלית.

אם גם אתם מבקשים לילדיכם פעילות העשרה, שמכבדת את זהותם ומאפשרת להם להיחשף לנושאים ולתכנים מעוררי סקרנות והשראה שלא נדונים מספיק, או בכלל, במסגרת תוכנית הלימודים הפורמלית.

אם עקרונות אלו מקובלים עליכם, אתם מוזמנים ומוזמנות לעשות שימוש בהצעת המיון שלפניכם.

יש לכם כעת דרך והזדמנות להשפיע! 

הורים, וגם מנהלות ומנהלים, מורות ומורים, גננות וגננים! בידיכם כלי שיכול לסייע לכם לבחור בפעילות העשרה – כולל מפעילי טיולים ומסעות למיניהם – התואמת את השקפת עולמכם הדמוקרטית-ליברלית ואת אורח חייכם החילוני. בעזרת הרמזור תוכלו לבלום את ההדתה המתרחשת לעיתים במגע של ילדיכם עם גופים חיצוניים הפועלים מולם; הדתה שמשולבת לא פעם עם הטפה לאומנית-משיחית ו/או גזענית ו/או אנטי-ליברלית ו/או מיזוגנית ו/או להט"בופובית.

המיון המוצע הינו מיון ראשוני בלבד ומתייחס לתוכניות – ברובן בתחומים שצויינו – הנמצאות במאגר התוכניות והמענים ומופעלות בעיקר על ידי ארגוני המגזר השלישי. הוא בוצע על סמך המידע באתר משרד החינוך וברשת, ומתבסס בעיקרו על אפיון כללי של הגופים המבצעים ושל גופים קשורים. אין לראות בו המלצה גורפת, אלא בסיס לצריכה מושכלת של התוכניות.
רוב הגופים שנבדקו מציעים תוכניות נוספות בתחומים שונים ומגוונים הנמצאות במאגר התוכניות. המלצתנו היא לבחון את התוכניות לאור סיווג הגופים הראשוני המוצע כאן, וכן להשתמש בקטגוריות הסיווג שלנו לבחינת גופים נוספים – הן מהמגזר השלישי (ארגוני חברה אזרחית) והן מהמגזר השני (חברות, עסקים ואנשים פרטיים) שלא נמצאים ברשימה.
מפעילים רבים מהמגזר השני, העסקי, נמצאים במאגר התוכניות ומציעים את מרכולתם דרך גפ"ן. במקרים רבים דפי המידע במאגר מכילים מידע חלקי בלבד, ולא תמיד ניתן להבין מי בדיוק עומד מאחורי התוכנית. 

לכן,
בכל מקרה של שיתוף גוף חיצוני – בין אם זו עמותה (מגזר שלישי) ובין אם אלה אדם בודד או חברה פרטית (מגזר עסקי) – בפעילות מול ועם תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי, אנחנו ממליצים מאד לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שלנו על מנת להבטיח את איכות התוכנית, על הפעילות המוצעת במסגרתה ועל מפעיליה, ואת מידת התאמתה לערכי החינוך הממלכתי.

אל תתרשמו משם התוכנית בלבד. זה עלול לבלבל. לעניין זה מתאים הפתגם:
אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו. ואנחנו מוסיפים: גם במי שמחזיק אותו בידיו.
כי כשמדובר בחינוך ערכי, רגשי וחברתי – יש משמעות גדולה והשפעה מצטברת להשקפת העולם בה מחזיקים מי שהחינוך מופקד בידיהם ולמסרים הגלויים והסמויים העוברים דרכם לתלמידים ולתלמידות.
הורים חילונים! זכותכם לעמוד על כך שגופים ומפעילים בעלי השקפת עולם דתית לא יהיו אלה שיעניקו העשרה לילדיכם. אתם ממש לא צריכים להתנצל על כך שאתם מבקשים למנוע מילדיכם חשיפה להטפה של השקפת עולם הנוגדת את ערכיכם ואת העקרונות על פיהם אתם מנהלים את חייכם ומחנכים את ילדיכם. כך גם כשמדובר בגופים המתריסים נגד השקפת עולם דמוקרטית-ליברלית ומלבים שיח לאומני ואנטי-ליברלי.


כל האמור לעיל נכון גם לעניין מפעילי צהרונים וקייטנות שבאחריות הרשויות המקומיות.


רציונאל המיון שערכנו:

כאמור – מטרת המיון היא להציג את האפשרויות הראויות לבחירה, עבור הציבור החילוני, מבין הגופים המבקשים להיכנס למוסדות החינוך הממלכתיים במסגרת העשרה.
אנחנו מציעים קטגוריות סיווג על פי מטרותיו המוצהרות של הארגון והתיאור הכללי של התוכניות שהוא מציע, בעיקר במסגרת התחומים שצויינו, כפי שהם מופיעים בגיידסטאר ובאתר משרד החינוך.
באופן טבעי גופים דתיים אורתודוקסיים, שמטרתם המוצהרת היא העמקת הזהות היהודית האמונית, התורנית, נמצאים בקטגוריה בה אנו ממליצים לפסול על הסף כל שיתוף פעולה איתם.
חשוב לדעת, שלצד העמותות הדתיות ישנם גופים נוספים שמטרתם המרכזית בשדה החינוך היא העמקת הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי.
כאן מתקיים מתח בין היותם של גופים אלו, ברובם, חילונים באורח חייהם, ליברלים ופלורליסטים, לבין העובדה שבתוכניות שהם מציעים, אשר מטרתן המוצהרת היא העמקת הזהות היהודית, נעשה לרוב שימוש גם בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או מקורות הלכתיים.
לטעמנו, הנכחה זו של הפן הדתי של היהדות, במסגרת פעילות העשרה בלתי פורמלית, עלולה לתרום למגמת ההדתה – שמתרחשת במוסדות החינוך הממלכתיים ונותנת אותותיה בהיבטים שונים במרחב הבית ספרי – כיוון שהיא מסייעת בקיבוע הדת כמרכיב מרכזי בזהות הישראלית, והצגתה כזהות הנורמטיבית והאולטימטיבית בקרב היהודים בישראל.


להרחבה – בין חילוניות ישראלית ליהדות חילונית
להעמקה בהבנת העמדה שלנו: הצעה לדיון עקרוני בשאלות מהי יהדות ומהי הדתה, וגם – מה מקומם של לימודי היהדות במוסדות החינוך הממלכתיים.


מוזמנים לעשות שימוש מושכל בהצעת המיון שלפניכם.


מקרא:

ירוק

כגוף – על פניו ראוי. מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא מעורבות גופים חיצוניים בחינוך: הן בפעילות בכיתות הלימוד והן בפעילות חוץ – סמינרים, מפגשים, סיורים, טיולים ומסעות.

ירוק בהיר 

כגוף – על פניו ראוי. הנושאים בתוכניות המוצעות על ידו בתחומי הזהות והמורשת וכן במסגרת תרבות יהודית ישראלית מחייבים לרוב לוודא, שבמהלך הפעילות המוצעת לא נעשה שימוש בשיח אמוני ו/או לאומני ואין הנחייה – סמויה או גלויה – לביצוע פרקטיקות דתיות, או פעילות לא מוצדקת בהפרדה מגדרית. בתחומי פעילות אחרים של גופים אלה יש לפעול על פי ההמלצה שבסיווג הירוק. מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא מעורבות גופים חיצוניים בחינוך: הן בפעילות בכיתות הלימוד והן בפעילות חוץ – סמינרים, מפגשים, סיורים, טיולים ומסעות.

צהוב 

גופים לא-דתיים או מסורתיים או דתיים לא-אורתודוקסיים, לרבות גופים ליברליים, שבמטרותיהם מבקשים להעמיק את הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי. בתוכניות המוצעות על ידם נעשה לרוב שימוש גם בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או מקורות הלכתיים. הנכחה זו של הפן הדתי של היהדות, עלולה לתרום למגמת ההדתה, כיוון שהיא מסייעת בקיבוע הדת כמרכיב מרכזי בזהות הישראלית, והצגתה כזהות הנורמטיבית והאולטימטיבית בקרב היהודים בישראל.  מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא מעורבות גופים חיצוניים בחינוך: הן בפעילות בכיתות הלימוד והן בפעילות חוץ – סמינרים, מפגשים, סיורים, טיולים ומסעות.

כתום

גופים הפועלים להעמקת המורשת ו/או הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי, תוך שימוש בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או מקורות הלכתיים ו/או עידוד תפיסות לאומניות, ועלולים לתרום בכך למגמת ההדתה. מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא מעורבות גופים חיצוניים בחינוך: הן בפעילות בכיתות הלימוד והן בפעילות חוץ – סמינרים, מפגשים, סיורים, טיולים ומסעות. 

גופים הפועלים להעמקת המורשת תוך עידוד עמדות לאומניות ו/או לא-ליברליות, ועלולים לתרום בכך לחיזוק תפיסת העליונות היהודית ושלילתה של הדמוקרטיה הליברלית. אין הצדקה להכנסת ארגונים כאלה למוסדות החינוך הממלכתיים.

גוף דתי אורתודוקסי. גוף הפועל בשם השקפת עולם הפוכה מזו החילונית.
אין כל הצדקה לכניסתו של גוף כזה – מעצם מהותו ומטרתו המוצהרת – למוסד חינוך ממלכתי, או לשימוש בשירותיו בפעילות חוץ – סמינרים, מפגשים, סיורים, מסעות וטיולים – לשם פעילות העשרה בכל תחום שהוא. 


הרשימה מתייחסת לתוכניות וגופים שהיו במאגר בתחילת חודש יולי 2025. מתוך סך התוכניות המיועדות לכלל התלמידים בחינוך הממלכתי העברי (הלא-דתי) ומוצעות על ידי ארגוני המגזר השלישי, בכלל תחומי הדעת, מויינו מעל 1000 תוכניות, רובן תוכניות בתחומים זהות יהודית ומורשת, תרבות יהודית ישראלית וחיים ביחד, המועברות על ידי מעל 400 ארגונים שונים (מחציתם ויותר גופים דתיים אורתודוקסיים המבקשים לפעול עם ומול תלמידי ותלמידות מוסדות החינוך הממלכתיים, כולל פעילות חוץ – טיולים ומסעות, ולהשפיע עליהם מהשקפת עולמם ואורחות חייהם הסותרים את ערכי החילוניות). 


בנוסף לגופים המציעים תוכניות במאגר התוכניות של גפ"ן, מצאנו לנכון להוסיף לרשימה מפעילי צהרונים וקייטנות, ככל שמתקבל אצלנו מידע אודותם.


במהלך השנה אנחנו מעדכנים את הרשימה ככל שמגיעות לידינו ידיעות על מפעילים ותוכניות, כולל מהמגזר העסקי או תוכניות משרדיות, בתחומים שונים, והמידע שבהן נראה לנו רלוונטי וחשוב להפצה.


המלצות שימוש בכלי שלפניכם:

א. למידע ראשוני – לחצו על שם הארגון ותועברו למידע עליו באתר גיידסטאר.
ב. למידע רלוונטי נוסף על אופי הארגון ותקציבו – הכנסו למפתח התקציב והכניסו את שם הארגון לחלונית החיפוש.
ג. למידע רלוונטי נוסף על הפעילות המוצעת על ידי הארגון – היכנסו למאגר התוכניות והמענים של משרד החינוך וחפשו שם את הארגון שבחרתם מהרשימה. להתמצאות במאגר וטיפים לשימוש בו היכנסו למצגת ההתמצאות שהכנו עבורכם. 
ד. אם ידוע לכם שם הארגון המפעיל, תוכלו לחפשו ברשימה המוצעת. [במובייל – היעזרו בפונקציית "חיפוש בדף" (דרך שלוש הנקודות שבראש הדף משמאל); במחשב – ליחצו Ctrl+F ורשמו את שם הארגון בחלונית החיפוש].
ה. אם המפעיל המבוקש (עמותה, אדם בודד או חברה עסקית) לא נמצא ברשימות שלנו, עדיין חשוב לפעול על פי המלצותינו בעניין מעורבות גופים חיצוניים בחינוך, וככל שאתם מתלבטים בעניין אופיו של המפעיל והתאמתו – אתם מוזמנים לפנות אלינו לקו החם להתייעצות.


ככל שנפלה טעות בהצעת המיון שלהלן, ואתם יודעים אחרת, נשמח לקבל מידע מהימן ולעדכן בהתאם.

ט.ל.ח.



כגוף – על פניו ראוי.
מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא מעורבות גופים חיצוניים בחינוך: הן בפעילות בכיתות הלימוד והן בפעילות חוץ – סמינרים, מפגשים, סיורים, טיולים ומסעות. 


חזור

כגוף – על פניו ראוי. הנושאים בתוכניות המוצעות על ידו בתחומי הזהות והמורשת וכן במסגרת תרבות יהודית ישראלית מחייבים לרוב לוודא, שבמהלך הפעילות המוצעת לא נעשה שימוש בשיח אמוני ו/או לאומני ואין הנחייה – סמויה או גלויה – לביצוע פרקטיקות דתיות, או פעילות לא מוצדקת בהפרדה מגדרית. בתחומי פעילות אחרים של גופים אלה יש לפעול על פי ההמלצה שבסיווג הירוק.
מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא מעורבות גופים חיצוניים בחינוך: הן בפעילות בכיתות הלימוד והן בפעילות חוץ – סמינרים, מפגשים, סיורים, טיולים ומסעות.


חזור

גופים לא-דתיים או מסורתיים או דתיים לא-אורתודוקסיים, לרבות גופים ליברליים, שבמטרותיהם מבקשים להעמיק את הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי. בתוכניות המוצעות על ידם נעשה לרוב שימוש גם בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או מקורות הלכתיים. הנכחה זו של הפן הדתי של היהדות, עלולה לתרום למגמת ההדתה, כיוון שהיא מסייעת בקיבוע הדת כמרכיב מרכזי בזהות הישראלית, והצגתה כזהות הנורמטיבית והאולטימטיבית בקרב היהודים בישראל.
מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא מעורבות גופים חיצוניים בחינוך: הן בפעילות בכיתות הלימוד והן בפעילות חוץ – סמינרים, מפגשים, סיורים, טיולים ומסעות.


חזור

גופים הפועלים להעמקת המורשת ו/או הזהות היהודית בקרב תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי, תוך שימוש בתכנים ו/או פרקטיקות ו/או במקורות הלכתיים ו/או עידוד תפיסות לאומניות, ועלולים לתרום בכך למגמת ההדתה.
מומלץ, בכל מקרה, לעשות שימוש מושכל במקבץ השאלות שבדף המידע שלנו בנושא מעורבות גופים חיצוניים בחינוך: הן בפעילות בכיתות הלימוד והן בפעילות חוץ – סמינרים, מפגשים, סיורים, טיולים ומסעות.


חזור
חזור


חזור