אנחנו כאן לכל פניה דחופה. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
כך תבדקו את בית הספר: שאלות לבחינת ההדתה בבי"ס
לנו, ההורים, יש כוח במניעת ההדתה. כדי להתחיל את התהליך, צריך שאתם ההורים תשאלו את השאלות ותעלו למודעות סוגייה שרבים במערכת אינם מודעים לה כלל. הכנו אוסף שאלות בנושא הדתה, והן כאן לשימושכם.
לנו, ההורים, יש כוח במניעת ההדתה. בחודשים האחרונים הענקנו ייעוץ להורים רבים שילדיהם נחשפו להדתה. בכל המקרים המלצנו על הידברות עם המנהלות ולא על מאבק, ובכל המקרים נוכחנו שהיתה היענות מצד המנהלות. אבל צריך שאתם ההורים תשאלו את השאלות ותעלו למודעות סוגייה שרבים במערכת אינם מודעים לה כלל.
בימים אלו מנהלי בתי הספר מתכננים את שנת הלימודים הבאה: החל משיבוץ המורים וכלה בקביעת ספרי הלימוד. זה הזמן להעלות את השאלות בפניהם ולהבטיח שילדיכם יקבלו את החינוך לו הם ראויים, חינוך שתואם את ערכי הבית ולא מתנגד להם. אנו קוראים לכל ההורים לקבוע פגישות עם מנהלי בתי הספר ולברר עימם את השאלות הללו. אם נחכה לתחילת שנה הבאה כבר יהיה מאוחר מידי להשפיע. זו זכותינו, כהורים, שילדינו יקבלו חינוך לערכינו!
ואם צריך תזכורת לכמה זה חשוב, אז זיכרו את המקרה שפרסמנו כאן לפני פסח, על בית ספר ממלכתי, שבו מורות של חב"ד לימדו את הילדים בכיתה ג' שההגדה היא כה קדושה, עד שאסור לאמא לגעת בה בתקופה שלפני ליל הסדר. רק אם נוודא כבר עכשיו שמיסיונרים דתיים אינם אמונים על חינוך ילדינו, נוכל להבטיח שיקבלו חינוך חילוני, המקדם הומניזם, יצירתיות ומדעיות.
מקבץ של שאלות ראשוניות בעניין הדתה בבית ספר
תופעת ההדתה היא תופעה רחבה במערכת החינוך. לפניכם מספר שאלות שמאפשרות בחינה ראשונית לגבי קיומה (ומידת קיומה) של הדתה בבית הספר. אנו ממליצים להעלות את השאלות הללו בפני הצוות הפדגוגי לשם מיפוי היקף התופעה במוסד בו ילדכם מתחנך. העלאת השאלה תאפשר לכם הבנה טובה יותר של החינוך אותו מקבל ילדכם. השאלות המופיעות כאן מתאימות במיוחד לבתי ספר יסודיים או חטיבות ביניים. ניתן להציגן, בהתאמות מסויימות, גם לגני ילדים או תיכונים. נשמח לסייע לכם לעשות זאת.
זיכרו – הזכות לחינוך אינה רק הזכות להשכלה, אלא גם הזכות של ילדכם לקבל חינוך התואם את סל הערכים של הבית ולא עומד בסתירה לו.
במידה ותמצאו שקיימות בביה"ס תופעות הדתה, המנוגדות לתפישת עולמכם החילונית, אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו
לשם קבלת ייעוץ וליווי בפעולה מול הנהלת ביה"ס. אנו איננו מעודדים עימות, אך בהחלט חושבים, שזכותנו כהורים, שילדינו יתחנכו לפי ערכינו [ראו דף מקורות מידע המתעדכן תדיר]. עד כה, בכל בתי הספר שפנו אלינו, היתה היענות מלאה מצד ההנהלה, וללא ויכוח או עימות, לעשות התאמות נכונות וראויות. פעמים רבות גם הנהלת ביה"ס נדהמה לגלות מה קורה בכיתות, מבלי שידעה על כך, ומכאן, שהודתה להורים שעוררו את הנושא.
הנה השאלות, בחלוקה לפי נושאים:
מקצוע "תרבות יהודית-ישראלית" [מורשת]
- האם בית הספר מעביר כחלק מתכנית הליבה מקצוע בשם "תרבות יהודית-ישראלית" (לעיתים מכונה גם בשמות כגון מורשת או מסורת)? אם כן –
- באילו כיתות נלמד מקצוע זה?
- מהם ספרי הלימוד בהם נעשה שימוש לצורך לימוד המקצוע?
- מהם התכנים הנלמדים במסגרת המקצוע הזה?
- האם מורי המקצוע הם מורים מתוך סגל ביה"ס?
- אם לא – מי מעביר את המקצוע הזה?
תוכניות העשרה
- האם מתקיימות בבית הספר תכניות העשרה בנושאים יהודיים (תכניות רב שנתיות, תכניות שנתיות, תכניות ממוקדות בנושא החגים)? אם כן –
- באילו כיתות מועברות התכניות הללו?
- מהם התכנים הנלמדים במסגרת ההעשרות הללו?
- האם מועברים התכנים על ידי מורים מתוך סגל ביה"ס?
- אם לא – מי מעביר את התכניות הללו?
ספרים
- בשנים האחרונות משרד החינוך הכניס למערכת הלימוד ספרים רבים שבהם קיימת הדתה במסווה לימודים רגילים (הבנת הנקרא, אוריינות, מולדת, אזרחות וכו'), למשל על ידי שילוב טקסטים המעודדים שמירת שבת, קיום מצוות והתעמקות בתורה. בעניין זה –
- האם יש בבית הספר גוף המבצע מעקב אחרי ספרי הלימוד הנלמדים בו והטקסטים המופיעים בהם? [ניתן להפנות לסקירות הספרים שלנו – לסיוע ועזרה בדילוג על טקסטים בעייתיים].
- האם בית הספר מנחה מורים שלא ללמד טקסטים מסויימים שייצרו דיסוננס עם ערכי התלמידים החילוניים?
ארגונים חיצוניים (עמותות ובנות שירות)
- אילו ארגונים חוץ-בית ספריים פועלים/מלמדים בביה"ס?
- האם פועלות בביה"ס בנות שירות? האם הן גם מעבירות שיעורים בכיתות?
- לשאלות מפורטות בנושא כניסת גופים חיצוניים לכיתות, אותן מומלץ להפנות להנהלת ביה"ס – היכנסו לדף זה.
טקסים
- האם מתקיים בביה"ס טקס קבלת תורה? היכן הוא מתקיים?
- האם מתקיימת בביה"ס פעילות הכנה לבר מצווה/בת מצווה? מי מעביר אותה?
ערכים, אוניברסליות וזהות
- אילו פעולות נעשות בביה"ס לחינוך לערכים דמוקרטיים כגון פלורליזם, שוויון, שלום?
- כיצד מעודד בית הספר השכלה אוניברסלית ולא רק יהודית-ישראלית צרה?
- באיזה אופן מקבלת הזהות החילונית של התלמידים ביטוי בחינוך הילדים?